maandag, april 12, 2010

Afrit Merelbeke van E40 krijgt rijstrook bij

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 19 april met de heraanleg van de afrit Merelbeke van de E40 richting Oostende. De afrit krijgt er een tweede rijstrook bij en de gevaarlijke bocht halverwege de afrit wordt minder scherp. Om de werkzaamheden uit te voeren gaat de afrit vanaf halverwege mei tot eind juni dicht voor het verkeer.

De afrit Merelbeke vormt niet enkel een belangrijke toegangsweg naar de omliggende gemeentes, het is ook de aansluiting van de E40 met de R4. De afrit krijgt hierdoor heel wat verkeer te slikken. Zo veel dat de huidige capaciteit van één rijstrook vaak niet volstaat. De aanleg van een tweede rijstrook op de afrit moet komaf maken met dit capaciteitsprobleem. Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om ook de gevaarlijke bocht halverwege de afrit te verzachten en dus veiliger te maken.

Op 19 april gaat de eerste fase van de heraanleg van start. In deze fase worden nutsleidingen verplaatst en wordt een keermuur gebouwd rond de bestaande GSM mast. Deze werkzaamheden zullen geen invloed hebben op het verkeer. Vanaf half mei gaat de afrit volledig dicht voor de aanleg van de nieuwe afrit. Deze fase zal duren tot eind juni. De timing van fase 2 is afhankelijk van het weer en het vlot verlopen van fase 1.

Omleiding tijdens fase 2: Verkeer met bestemming Merelbeke, Melle en de omliggende gemeentes zullen omgeleid worden via de afrit Sint-Denijs-Westrem. Op het einde van de Pegoudlaan moet men keren om zo de oprit naar de E40 richting Brussel te nemen. Op de E40 moet men tenslotte de afrit R4-Merelbeke nemen.

Verkeer met bestemming Gent Zeehaven zal via de verkeerswisselaar in Zwijnaarde de E17 kunnen nemen tot Destelbergen. Daar kan men de R4 oprijden naar Gent-Zeehaven.

Verkeer met bestemming R4 richting Eeklo zal eveneens via het complex Sint-Denijs-Westrem en de Pegoudlaan omgeleid worden. Op het einde van de Pegoudlaan kan men de R4 richting Eeklo oprijden.

Labels:

zaterdag, april 03, 2010

Werken Sint-Niklaasstraat beginnen op 21 april 2010

Op woensdag 21 april begint de heraanleg van de Sint-Niklaasstraat. De straat krijgt nieuwe tramsporen en moderne halte infrastructuur. Die werken vormen de laatste fase van deelgebied 1 van project KoBra. De Stad Gent, de Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn en TMVW leggen samen de Korenmarkt, het Emile Braunplein, de Belfortstraat en omgeving aan. Dit project heet KoBra. KoBra pakt ook de Sint-Niklaasstraat aan.

De heraanleg van de Sint-Niklaasstraat begint op woensdag 21 april. De straat krijgt nieuwe sporen en moderne halte infrastructuur. De sporen zullen, net zoals op de Korenmarkt, al in prefab sporenpanelen verwerkt zijn. Dat zijn grote panelen waar de sporen en het wegdek al inzitten. De panelen worden elders gemaakt. Dit is een indrukwekkend staaltje techniek waardoor er op het terrein sneller gewerkt kan worden. De werken zullen volgens de huidige planning twee maanden duren. De Stad Gent en de aannemer doen er alles aan om de hinder tijdens de werken te beperken. De woningen en handelszaken blijven tijdens de werken bereikbaar voor voetgangers. Tijdens de heraanleg zal er echter geen gemotoriseerd verkeer toegelaten worden in de Sint-Niklaasstraat.

Door de werken in de Sint-Niklaasstraat kunnen alle leveranciers die de Korenmarkt, het Emile Braunplein, Klein Turkije of de Donkersteeg als bestemming hebben, het best via de Belfortstraat het centrum binnenrijden. Leveranciers die naar de Sint-Niklaasstraat moeten, kunnen vanaf de grens van de werken (Voldersstraat of Emile Braunplein) leveren door middel van een transpallet of een steekwagentje.

De start van de werken in de Sint-Niklaasstraat is meteen de laatste fase in de heraanleg van het zogenaamde deelgebied 1 van project KoBra:
- De Korenmarkt en de Veldstraat zijn klaar eind april 2010;
- Eind april begint de aannemer aan het nieuwe wegdek van de Sint-Michielshelling en zal verder gewerkt worden richting Cataloniëstraat en Sint-Baafsplein. Begin juli 2010 worden deze werken afgerond;
- Ook de fietsenstalling en de openbare toiletten onder de Sint-Michielshelling zullen begin juli af zijn.

De Korenmarkt en omgeving zullen, zoals vooropgesteld, klaar zijn voor de Gentse Feesten 2010. Begin augustus 2010 beginnen dan de werken aan het Emile Braunplein, de Botermarkt en omgeving (deelgebied 2). In 2013 komt de Belfortstraat (deelgebied 3) aan de beurt.

De Stad Gent doet al het mogelijke om hinder tijdens openbare werken te beperken en de bereikbaarheid van horeca- en handelszaken te garanderen. Handelszaken die toch hinder ondervinden van openbare werken, kunnen in bepaalde gevallen een beroep doen op de federale minder-hinderwet. Meer info vindt men op de website van het Participatiefonds www.openbarewerken-zelfstandigen.be

Ook de Vlaamse Overheid heeft compensatiemaatregelen voor handelaars. Meer info vindt men op de website van ‘Invest in Gent’ www.investingent.be > detailhandel > steunmaatregelen.

Vragen, meldingen en suggesties over project KoBra zijn welkom langs deze kanalen:
- Gentinfo: 09 210 10 10 (maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur)
- E-mail kobra@gent.be
- Vragenbussen bij de tentoonstelling en de maquette in het stadhuis en bij de tentoonstelling in Post Plaza, Korenmarkt,
- Website www.gent.be/kobra
- Stedelijke Vernieuwing en Gebiedsgerichte Werking, Wannes Haghebaert, projectcommunicator KoBra, Keizer Karelstraat 1, 9000 Gent, tel. 09 266 82 33,
e-mail kobra@gent.be

Labels: ,

U kan lid worden van de

VLD Gent Oost

door € 15 over te maken op rekening 001-5733011-96
VLD Gent Oost
Achterdries 1
9050 Gentbrugge