Verkeershinder Corneel Heymanslaan vanaf midden januari
In de wijk Nieuw Gent, rond het UZ Gent, staan de komende jaren heel wat werken gepland. Zo wordt er onder meer gestart met de werken voor de bouw van een nieuwe ingang voor het UZ Gent. De hoofdingang van het UZ Gent verhuist namelijk van de De Pintelaan naar de Corneel Heymanslaan, waar een rotonde met dubbele rijstroken wordt aangelegd. Tussen die nieuwe ingang en de op- en afrit van de E17 zal de Stad Gent de Corneel Heymanslaan heraanleggen. In januari 2011 beginnen de nutsmaatschappijen met de eerste voorbereidingen, wat de nodige verkeershinder zal geven.
Het UZ Gent heeft een masterplan opgemaakt waarbij de hoofdingang van de campus verhuist van de De Pintelaan naar de Corneel Heymanslaan. Dat betekent dat men vanaf de E17 via de Corneel Heymanslaan naar het UZ zal kunnen rijden en omgekeerd, zonder nog te moeten passeren via de Koolmeesstraat, De Pintelaan of de Fritz De Beulestraat. Om rekening te houden met deze belangrijke wijziging in de verkeersstromen én om de aansluiting van de hoofdingang mogelijk te maken, wordt de Corneel Heymanslaan heraangelegd, inclusief een dubbelstrooksrotonde ter hoogte van de nieuwe hoofdingang van het UZ Gent. Binnen deze heraanleg wordt ook een grote leiding voor regenwater aangelegd en zal de bestaande DWA leiding (voor afvalwater) gerenoveerd worden. De bestaande gracht aan de kant van de Universiteit Gent blijft behouden en wordt aangepast zodat die kan instaan voor infiltratie, buffering en vertraagde afvoer van regenwater van de verharding.
Alvorens de grote wegen- en rioleringswerken van start gaan, zullen een aantal nutsmaatschappijen (onder leiding van Eandis) voorbereidende werken uitvoeren waarvoor er één rijstrook van de Corneel Heymanslaan (kant UZ Gent) ingenomen wordt. Als de weersomstandigheden gunstig zijn, zullen de werken starten midden januari 2011. Tijdens die werken zal een omleiding ingesteld worden waarbij het verkeer stadinwaarts via de Ottergemsesteenweg omgeleid wordt en staduitwaarts via de Corneel Heymanslaan zelf. Gezien de halvering van de capaciteit op de Corneel Heymanslaan wordt er aanzienlijke verkeershinder verwacht. Afhankelijk van de weersomstandigheden zullen die voorbereidende werken ongeveer twee maanden duren. Daarna starten de wegen- en rioleringswerken op de Corneel Heymanslaan zelf.
Vooraleer de eigenlijke wegen- en rioleringswerken (aansluitend op de nutswerken) op de Corneel Heymanslaan van start gaan, zal er nog een informatievergadering voor de omwonenden georganiseerd worden. Tijdens de duur van de nutswerken, onder leiding van Eandis, zal Eandis zorgen voor de communicatie met de omwonenden.
Ondertussen zijn er ook nutswerken bezig op de Ottergemsesteenweg-Zuid. Die werken vormen er de voorbode van de eigenlijke rioleringswerken. In de Ottergemsesteenweg-Zuid wordt in de voet- en fietspadstrook aan de kant van het nieuwe Arteveldestadion een nieuwe DWA-leiding (voor afvalwater) aangelegd. Aansluitend volgt de heraanleg van dit voet- en fietspad. Tijdens bepaalde periodes zal het verkeer daar slechts beurtelings kunnen rijden via een lichtenregeling.
Labels: Corneel Heymanslaan, UZ Gent
Mariakerksesteenweg in één richting terug open voor verkeer
Sinds woensdag 22 december 2010 is de Mariakerksesteenweg in één richting terug open voor het verkeer. Het doorgaand verkeer komende van de rotonde (Deinsesteenweg) zal opnieuw via de Mariakerksesteenweg de Beekstraat en de R4 kunnen bereiken. Het verkeer komende van de Beekstraat blijft de huidige omleiding volgen. Tijdens de werken kan er wel plaatselijke hinder zijn. Het einde van de werken is, mits gunstige weersomstandigheden, voorzien voor eind februari 2011.
Labels: Beekstraat, Mariakerksesteenweg
Werken aan de Kleine Ring te Gent: update
De tramsporen op het kruispunt van de Kortrijksesteenweg en de Gentse R40 worden vernieuwd. Deze week werd de kant van de Kortrijksepoortstraat volledig aangepakt. Vanaf vrijdagochtend 10 december werd de R40 opnieuw opengesteld voor alle verkeer op vier rijvakken. Afslagbewegingen op het kruispunt Kortrijksepoort zijn evenwel niet mogelijk aangezien dit nog een werfzone is. Op maandagochtend 13 december zal de aannemer de tramsporen aanleggen langs de kant Kortrijksesteenweg. Het verkeer op de R40 wordt dan op twee rijvakken gebracht kant Kortrijksepoortstraat. Deze situatie duurt tot vrijdagavond 17 december, daarna kan alle verkeer op de R40 en op het kruispunt Kortrijksepoort opnieuw alle rechtdoor- en afslagbewegingen maken zoals voorheen.
Aangezien het tramspoor richting station in de Kortrijksesteenweg nog niet aangelegd is, dient de tram van spoor te veranderen. In de laatste twintig meter van de Kortrijksepoortstraat wordt een bocht aangelegd die deze wisseling van spoor mogelijk maakt. Deze bocht wordt na het bouwverlof in de tweede week van januari 2011 aangelegd. Deze werken zullen vermoedelijk vier dagen duren. Gedurende deze periode kan er geen autoverkeer de Kortrijksepoortstraat inrijden. Hou er rekening mee dat na voltooiing van deze werken de tram in de Kortrijksepoortstraat de laatste twintig meter tegen de rijrichting in rijdt.
Bewoners, handelaars en bestemmingsverkeer, komende uit de richting Heuvelpoort, wordt aangeraden de omleiding via Eekhout, Van Duyseplein en Van Hulthemstraat of Verdedigingstraat (waar de rijrichting wordt omgedraaid) te gebruiken. Bewoners, handelaars en plaatselijk verkeer, komende uit de richting Ekkergem, wordt aangeraden de omleiding Bijlokehof, Kluyskensstraat, Hospitaalstraat, Coupure Links en Verloren Kost te nemen. Verkeer richting binnenstad wordt aangeraden de omleiding Overpoortstraat, Sint-Pietersplein, Sint-Pietersnieuwstraat en Jozef Plateaustraat te nemen. In de Kortrijksepoortstraat wordt er gedurende deze periode tweerichtingsverkeer toegelaten.
Indien de weersomstandigheden het toelaten wordt het rijvak kant Citadelpark geasfalteerd tussen 15 en 17 december 2010. Ook de fundering van de trottoirs en de aanleg van de parkeerstroken langs deze zijde van de Kortrijksesteenweg zullen bij gunstig weer uitgevoerd worden. Om de bewoner en handelaar een iets comfortabelere eindejaarsperiode te bezorgen wordt alles in het werk gesteld om de Kortrijksesteenweg tegen 23 december open te stellen voor alle autoverkeer. Het verkeer zal dan tot maandagochtend 10 januari 2011 zowel stadinwaarts als –uitwaarts kunnen rijden.
Labels: Kleine Ring, Kortrijksepoortstraat, Kortrijksesteenweg, R40